2014. december 15., hétfő

Mit együnk ma?

Minden reggel elég nyűgösen indul. Anyának. Gyereknek abszolút nem. Ez a jobbik eset. Na néha  azért Ő is nyafkásabb, de ez természetes, és ezt a helyén tudom kezelni. Legalább is azt gondolom.
Szóval a reggelünk általában fix napirendi pont. Ami FONTOS!
Reggel apa Lottit kiveszi kiságyából, (feltéve ha a gyerek ébren van, és jelezte, hogy szedjetek már ki innen ) míg munkába nem indul, addig bohóckodnak, játszanak, nagyokat nevetnek. Anya azaz Én, halál kómásan, csapzottan, bedurrant szemekkel, oroszlánbarlang szájjal  :) kikászálódok. ( Véleményem szerint kevés nő ébred frissen üdén, nappali sminkkel, hófehér foggal, kellemes lehelettel, fantasztikus frizurával, és a lehető legkisimultabban. Na ha van ilyen nő: szóljatok Neki, vegye fel Velem a kapcsolatot, és tanítson meg az apró trükkökre..mert Nekem ez eddig még nem megy ) Miután magamhoz tértem, szétpuszilgattam a családom, egy kávét lefőzök, A-tól elköszöntünk, kezdődhet a nap.
Mit együnk? Mit adjak a gyereknek reggelire? Szokásos apró "gondok" minden nap. Aztán ha túljutottam az első akadályon gondolkodhatok rögtön , mit főzzek ebédre?
Általában főzni szoktam. (Bár most "spórolunk", így rendeltem egész hétre menüt.A spórolás elvi okokból kezdődött. Illetve ha több marad hónap végén, az nem is olyan rossz. Egyszer majd a spórolós trükkjeim is leírom, mert működik.. és nem nélkülözünk. )
Néha úgy érzem, hogy az egész napunk, csak az evésről szól. Reggeli, tízórai, ebéd, uzsonna, vacsora. Ötlettelen vagyok sokszor. De eddig sikerült feltalálnom magam mindig. Kivéve amikor nem  :) . Hál Istennek, abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy Lotti mindent szeret, semmire nem allergiás, darabos ételeket eszik, pépeset max. 2 hétig evett. Lustaságomnak és következetességemnek köszönhetően, úgy érzem sikerült nagyon jól kialakítanunk az étkezéssel kapcsolatos dolgokat. Törekszem arra, hogy egészséges és minőségi ételeket rakjak az asztalra. Itt biztosan kapnék ismeretlenektől ismerősöktől olyan hozzászólást, ha van miből..akkor persze könnyű. Kevesebb pénzből is tudunk egészségesen, minőségibb ételeket az asztalra rakni, csak jó ötletekre van szükség, és az elkeseredettséget, kilátástalanságot a kukába ki kell dobni. Ha az ember jó periódusban van, megvan a lelki békéje, nem ideges, feszült, akkor minden sokkal könnyebben megy. Azt gondolom, ha ki vagyunk magunkkal békülve, egyszerűbb az élet. Saját tapasztalat. Egy másik posztban majd erről is írok.
Tehát ételekről: 
Naponta 2-4 alkalommal gabonapépet, teljes kiőrlésű kenyeret, muffint, kekszet, rizset kapjon a gyerkő.Az adagok általában a felnőtt adagjának a negyede. Na Nálunk ez nem működik, majdhogynem teljes adagot eszik, de érzitek, tudjátok, hogy a gyerek mennyit eszik. Legyen minden nap zöldség és gyümölcs is. Általában Én ezt tízóraira és uzsira szervírozom Lottinak. Anyatej vagy tápszer mellett, szerintem a joghurt, sajt túró , krémtúró is szóba jöhet. Reggelire és vacsira szoktam bedobni ezeket az ételeket. 
Sokáig  nem is reggeliztem, de a gyerek megváltoztatott. Most már ugyan az a reggelink IS.
Az önálló étkezés fontos a fejlődés szempontjából is . Érzékelés, tapintás. Kézzel meg tudja fogni, meg tudja tapintani, érzékelni tud: hideg, meleg, ragacsos, szilárd, lágyabb. Természetesen az önállóság felé is egy kis apró lépcső. Sikerélményük lesz. Szívesebben fognak leülni az asztalhoz, ha segítjük Őket. Hagyjuk, hogy bontakozzanak ki, hagyjuk, hogy önállóan egyenek. Csillogjon - villogjon minden vagy a gyerek szemében látni a sikerélményt? Látni azt hogy szívesen eszik, jó ízűen eszik.. szerintem ez egy szülőnek felbecsülhetetlen!!Nem fognak elzárkózni az ételek elől!  Nem baj, ha piszkos és mocskos lesz az egész étkező rész!! Mi a fontosabb? A tisztaság vagy a gyerekem?  
Szóval és írással: pár reggeli ötlet (holnap folytatom, ma már hulla vagyok)
  • virsli (héjától megtisztítva)
  • kenyerek: vajas, kenőmájas, lekváros, felvágottal, körözöttel..stb
  • Szalonna, kolbász (viccen kívül: gyerek imádja) 
  1. Sajtkrémes ananászos csirke szendó: 
  • kb 1 evőkanál krémsajt, 
  • ananász ( friss gyümiből, v konzerv ) pürésítve kb 1 e.k legyen
  • kennyér (ízléseknek szokásoknak megfelelően)
Villával sajtkrémet összetörjük, hozzáadjuk az ananászpürét, majd a kenyérre kenjük. 
Tartalma: 93,4 kalória. 5,7 g teljes zsír, 2,9 g telített zsír, 16 mg koleszterin, 127,9 mg NA, 8,8 g szénhidrát, 1,2 g élelmi rost, 2,2 g fehérje, 25,7 mg  CA, 0,4 mg FE, 185,6 IU A-vitamin, 3,1 mg C-vitamin
  
       Tojásrántotta Virslivel: 
  • olivaolaj
  • virsli
  • tojás
Remélem mindenki tudja, így ne haragudjatok de nem írom le. 
Tartalma: 151 kalória, 10,8 g teljes zsír, 3,1 g telített zsír, 242,5 mg koleszterin, 280 mg NA, 1,5 g szénhidrát, 0 g élelmi rost, 12 g fehérje, 20 mg CA, 0,7 mg FE, 300 IU A-vitamin

      Vaníliás tejberizs:  (Én még vízzel készítettem, mostanában már tejjel)
  • tej
  • nyers rizs (ízlés kérdése, melyik formájú)
  • cukor (itt is mindenki saját döntése, hogy cukrozza e vagy sem. )
  • fahéj, vanília, mazsola
Kis fazékba a tejet(vizet) , rizst, cukrot, fahéjat, forraljuk fel. Majd, alacsony lángon, fedő nélkül, időnként kavargatva, addig főzzük, míg a rizs puha krémes nem lesz. Majd tegyük bele a vanília kivonatot. Vegyük le a tűzről, a darabokra vágott mazsolát adjuk hozzá. Fedő alatt kb még 10 percig hagyjuk puhulni. 

     Gyümölcsös túró:
  • banán, alma, körte, idénygyümölcsök.. ízlés szerint
  • túró
Gyümölcsöt , túrót villával összetörni, majd összekeverni. FINI :)

      Zabkása: (na ez az amit vízzel csinálok, mostanság tejjel, és roppant variálható, kiadós)
  • Zabpehely (apró szemű)
  • pici só
  • víz, tej
Én a rizshez hasonlóan készítem. Egy adag zab, másfél, dupla víz, tej..ki hogyan készíti. Nálunk a mérce a kávéscsésze. De ahány ház annyi szokás. Zabot sózom, vízzel felöntöm, és gyakorlatilag megfőzöm. Mikróban ha csinálom, akkor fél percenként kiveszem, megkevergetem. Ha tűzhelyen, akkor folyamatosan keverem, közepes lángon, vagy nálam kb 5-6 fokozaton. Mikor puha, krémes, akkor készen van . Én nem szoktam cukrozni. Ha kevésbé édes, akkor lekvárral keverem össze. Szoktam gyümölcsöket darabolni bele, attól függ mi van itthon. 
Magamnak mézzel, dióval csinálom. Gyümölcsöket is teszek hozzá. Szeretem, szeretjük.

Most kb ennyi jutott eszembe. Remélem tudtam segíteni. De most fáradt vagyok, holnap folytatom. 

Forrás: (1-2 receptnél, elején használtam) : Karin Knight- Tina Ruggiero: Babakonyha A világ legjobb receptjei












Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése